مزیت‌های هوش تجاری

مزیت‌های هوش تجاری

مزیت‌های هوش تجاری

امروزه کمپانی‌ها بر روی رشد خود تمرکز کرده و کسب‌وکارها روزبه‌روز توسعه بیشتری پیدا می‌کنند، در دسترس بودن اطلاعات باکیفیت و صحیح، از مزیت‌های هوش تجاری هست. علی‌رغم وجود انبوهی از داده‌های نامناسب، بی‌ربط و گاهی اوقات متناقض، فن‌آوری‌های جدید می‌توانند به‌وسیله ارزش‌افزوده‌ای که با اطلاعات مفید ایجاد می‌کنند، به تصمیم سازان سازمان‌ها کمک شایانی نمایند. بعضی از شرکت‌ها تصمیم سازان خود را با اطلاعات دقیق و مرتبطی یاری می‌کنند که در قالب‌های آسان و قابل‌درکی ارائه می‌گردند. این شرکت‌ها از مزیت‌های هوش تجاری به‌خوبی استفاده می‌کنند.

در این مقاله سعی می‌گردد مزیت‌های هوش تجاری برای تصمیم سازان سازمان موردبررسی و کاوش قرار گیرد. مزایای هوش تجاری به تصمیم‌گیری در سازمان را می‌توان به شش دسته تقسیم‌بندی نمود

مزیت‌های هوش تجاری
مزیت‌های هوش تجاری

۱. دریافت پاسخ‌های سریع به پرسش‌های حیاتی کسب‌وکار

هوش تجاری اطلاعات لحظه‌ای و باارزش کسب‌وکار را برای سازمان آماده می‌کند. با یک سیستم هوش تجاری صحیح و کار آ، سازمان‌ها می‌توانند اطلاعات حیاتی خود را از میان انبوهی از داده‌ها با سرعت‌بالا به دست بیاورند. با دستیابی سریع با اطلاعات صحیح کسب‌وکار، می‌توان به‌صورت مؤثر از زمان خود استفاده کرد و اطلاعات را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و تصمیمات جدید اخذ نمود. برای مثال، رئیس شرکت می‌تواند روندهای فروش را بررسی کرده و موارد مؤثر بر کسب‌وکار را کشف کند، البته این عملیات بسیار سریع بوده و تصمیمات کارآمدی اخذ خواهد شد و نشان دهنده مزیت‌های هوش تجاری می‌باشد.

۲. هم‌تراز کردن فعالیت‌های کسب‌وکار با استراتژی شرکت

وقتی‌که مردم و یا حتی اداره‌جات سازمان، بر روی کارهایی متمرکز می‌شوند که با استراتژی‌های آن سازمان هم‌راستا نیستند، کمپانی‌ها و سازمان‌ها متحمل هزینه‌های گزافی می‌شوند. در سازمان ابتدا باید معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد با استراتژی‌ها هم‌راستا بوده، سپس با استفاده از راهکار نرم‌افزاری هوش تجاری می‌توان دیدی واضح از امور ارائه کرد و همچنین ارمغان ارزنده دیگر آن هم‌راستایی فعالیت‌ها و نتایج به‌دست‌آمده با اهداف استراتژیک هست.

۳. توانمندسازی کارمندان

در یک سازمان هر چه کارمندان بیشتری به‌راحتی به اطلاعات کسب‌وکار دسترسی داشته باشند، ارزش سازمانی بیشتری به دست خواهد آمد. راهکار نرم‌افزاری هوش تجاری به سازمان شما این امکان را می‌دهد که به بیشترین ظرفیت اطلاعاتی دست‌یابید و هر کارمند را به یک تصمیم‌گیرنده مبدل خواهد کرد. کارکنان با مسلح بودن به اطلاعات سودمند، مرتبط و در زمان درست می‌توانند تصمیم‌گیری‌های آگاهانه و مبتنی برداده گرفته و سپس بر رسیدن به اهداف سازمان مؤثر و کار آ باشند.

۴. کاهش زمان صرف شده برای واردکردن و دست‌کاری اطلاعات

یک سیستم هوش تجاری قوی که به‌درستی پیکربندی‌شده است، می‌تواند زمانی را که برای کپی کردن و چسباندن داده‌ها و محاسبات روی آن‌ها صرف می‌شود، حذف نماید. با داشتن یک سیستم هوش تجاری کارکنان می‌توانند با سرعت گزارش‌هایی را که غالباً آماده کردن آن‌ها به‌صورت دستی کاری زمان‌بر و خسته کنند بود را بسازند و این کار به‌راحتی و با سرعت چند کلیک انجام خواهد شد. این‌زمانی که صرفه‌جویی شده است می‌تواند برای تجزیه‌وتحلیل نتایج تخصیص داده شود و درنتیجه تصمیم‌گیری‌های بهتر و سودآورتری حاصل خواهد شد. این صرفه‌جویی در زمان یکی دیگر از مزیت‌های هوش تجاری می‌باشد.

هوش تجاری و مزایای آن
هوش تجاری و مزایای آن

۵. به دست آوردن بینش از مشتریان

سیستم نرم‌افزاری هوش تجاری به کمپانی‌ها اجازه می‌دهد تا الگوهای رفتاری مشتریان خود را کشف نمایند، وضوح بیشتری درباره خواسته‌های مشتریان، زمان و چگونگی درخواست‌های مشتریان ارائه می‌دهد. این دانش نهفته که به‌وسیله داده‌های موجود از عادات و رفتار مصرف‌کننده‌ها به دست می‌آید، می‌تواند سود مستقیمی برای شرکت ایجاد کند و باعث گردد که مشتریان باارزش را حفظ و نگهداری نماییم. همچنین می‌توانیم از هوش تجاری بهره ببریم تا بهترین مشتریان خود را شناسایی کنیم، پس از شناسایی بهترین مشتریان می‌توانیم بررسی کنیم که مشتریان مشابه به آن‌ها کجا هستند. در برخی موارد می‌توان کشف کرد که چه مشتریانی را ازدست‌داده‌ایم. داشتن بینش صحیح از رفتار مشتریان از مزیت‌های هوش تجاری می‌باشد.

۶. شناسایی مواردی برای کاهش هزینه‌ها

سرمایه‌گذاری بر روی یک سیستم هوش تجاری می‌تواند بارها و بارها به تصمیم سازان سازمان کمک کند تا هزینه‌ها را کاهش دهند. حذف موجودی‌های بیش‌ازحد و هزینه‌های نگهداری از آن‌ها، یکی از ساده‌ترین تغییراتی است که کمکی شایان دررسیدن به اهداف سازمان است. یک راهکار هوش تجاری با داشبوردهای مدیریتی خوب که دید بهتری نسبت به موجودی‌ها برای خرده‌فروشان تأمین می‌کند، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که تصمیمات بهتری درباره اینکه چه چیزهایی سفارش بدهند بگیرند و همچنین کالاهای بیکار و بدون استفاده در قفسه‌های انبار نخواهند داشت. همچنین نرم‌افزار هوش تجاری می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند تا به‌وسیله تحلیل فرآیندهای تولید، هزینه‌های تولید را کاهش و یا حذف کنند. با اطمینان می‌توان گفت کاهش هزینه‌ها از مزیت‌های هوش تجاری هست.

شرکت هوش تجاری فکر پرداز نفیس
شرکت هوش تجاری فکر پرداز نفیس

اگر نیازمند به آموزش یا مشاوره درزمینهٔ هوش تجاری بودید با ما تماس بگیرید.

هوشمندی کسب‌وکار برابر است با کسب‌وکاری هوشمند.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *