مقایسه هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

مقایسه راهکار هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

مقایسه راهکار هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

برای مقایسه راهکار هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت ما بر آن شدیم که تحقیقی مفصل انجام دهیم و نظرات کارشناسان هوش تجاری در سراسر دنیا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. در این میان به یک نظر سنجی بسیار جالب توجه برخوردیم که توسط سایت به آدرس http://trustradi.us/T73AF بین کارشناس زبده و خبره IT از سراسر جهان انجام گرفته بود، که تمامی آنها جزو کارشناسان مطرح در زمینه IT بوده و رزومه کاری و تخصصی آنها در سایت www.linkedin.com از طریق آدرس گفته شده در بالا قابل دستیابی است.
محورهای اصلی مقایسه شامل مشخصه‌های ابزار هوش تجاری است که در زیر بیان می‌گردد:

  1. BI Standard Reporting
  2. Ad-hoc Reporting
  3. Report Output and Scheduling
  4. Data Discovery and Visualization
  5. Access Control and Security
  6. Mobile Capability
    پس از انجام نظر سنجی، نتیجه رای‌ها و نظرات بصورت خلاصه در شکل زیر آمده است. در ادامه به شرح جزئیات این نظرسنجی خواهیم پرداخت:
مقایسه هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت
نتایج کلی مقایسه هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

شکل ۱ : نتیجه کلی نظرسنجی مقایسه هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

همانطور که ملاحظه گردید نظر این کارشناسان درباره کلیات و مشخصه‌های اصلی راهکارهای هوش تجاری اوراکل و مایکروسافت نشان داده شد. حال به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت و خواهیم دید که جزئیات راهکارهای اوراکل و مایکروسافت چگونه خواهد بود.

۱. گزارش سازی استاندارد هوش تجاری BI Standard Reporting

درباره نحوه ساخت گزارش‌ها مواردی همچون بهینه سازی داشبوردها و قابلیت تعامل داشبورد با کاربر، تمپلیت‌های آماده و توکار برای ساخت گزارش‌ها مورد نظر بوده است. کارشناسان روی این نکات مهم و کلیدی، برای ساخت راحت و آسان داشبوردها متمرکز شده و نظرات خود را بیان کرده‌اند. می‌توان گفت هدف این نظرسنجی همان تعامل آسان و راحت کاربر با ابزار هوش تجاری جهت رفع نیازهای گزارشی است که در مهندسی نرم‌افزار به کاربرپسند بودن معروف است. نتیجه نظرسنجی درباره گزارش سازی استاندارد در شکل زیر آمده است:

مقایسه هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت
مقایسه گزارش سازی استاندارد هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

شکل ۲ : نتیجه نظرسنجی مقایسه گزارش سازی استاندارد هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

۲. پرس‌وجوهای موردی در هوش تجاری Ad-hoc Reporting

درباره نحوه پاسخ دهی به پرس‌وجوهای موردی یا همان گزارش‌های Ad-hoc ، المان‌هایی همچون قابلیت رفتن به عمق داده یا Drill-down ، به اشتراک گذاشتن گزارش‌های ساخته شده و قابلیت همکاری در ساخت و استفاده از گزارش، تغییرات در فرمت و قالب گزارش از قبیل فونت و سایز و رنگ متن‌ها، تغییر رنگ پیش زمینه گزارش، تغییر در نحوه چیدمان گزارش و رسیدن به فرمت دلخواه، و همچنین قابلیت ارتباط با زبان داده‎کاوی R و دیگر پکیج‌های آماری و زبان‌های برنامه‌نویسی مورد نظر بوده است. در این بخش قابلیت‌های زیباسازی گزارش‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است. نتیجه نظرسنجی درباره پرس‌وجوهای موردی در هوش تجاری به شرح نشان داده شده در شکل زیر خواهد بود:

مقایسه هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت
مقایسه پرس‌وجوهای موردی، هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

شکل ۳ : نتیجه نظرسنجی مقایسه پرس‌وجوهای موردی، هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

۳. خروجی گرفتن از گزارش‌ها و اعمال زمانبندهای خودکار Report Output and Scheduling

درباره نحوه خروجی گرفتن از نتایج گزارش‌های ساخته شده، مواردی نظیر انتشار از طریق وب، خروجی گرفتن از گزارش در قالب‌ pdf مورد نظر بوده است. اعمال زمانبند بر روی گزارش‌ها جهت بروزرسانی اطلاعات پشت آنها نیز مورد توجه رای دهندگان بوده است.این زمانبندها پس از اینکه عملیات ETL روزانه انجام شد، بصورت خودکار گزارش را بروزرسانی کرده و داده‌های آن‌ را بروز می‌نمایند. نتایج این نظرسنجی نیز بصورت شکل زیر می‌باشد:

مقایسه هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت
مقایسه خروجی گرفتن از گزارش‌ها، هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

شکل ۴ : نتیجه نظرسنجی مقایسه خروجی گرفتن از گزارش‌ها، هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

۴. بصری سازی و اکتشاف داده‌ها Data Discovery and Visualization

در این نظر سنجی نحوه بصری‌سازی اطلاعات که بصورت توکار درون ابزار قرار دارد و نمایش گرافیکی موقعیت مکانی و جغرافیایی مورد توجه بوده است. درباره اکتشاف داده نحوه ایجاد گزارش‌های تحلیلی که کار پیش‌بینی را انجام می‌دهند مورد بررسی قرار گرفته است. همانگونه که می‌دانیم بصری‌سازی اطلاعات یکی از قابلیت‌های مهم هوش تجاری است بهمین خاطر بعنوان یک المان مهم مورد نظر کارشناسان بوده است. نتیجه این نظرسنجی در شکل زیر بیان شده است:

مقایسه هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت
مقایسه بصری سازی و اکتشاف داده، هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

شکل ۵ : نتیجه نظرسنجی مقایسه بصری سازی و اکتشاف داده، هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

۵. امنیت و کنترل سطوح دسترسی Access Control and Security

درباره امنیت سامانه هوش تجاری، نحوه ورود و مدیریت سطوح دسترسی کاربران، ویژگی‌هایی از قبیل: پشتیبانی از ورود کاربران متنوع بوسیله نام کاربری و رمز ورود، مدل امنیتی مدیریت کاربران بر اساس نقش آنها، حق دسترسی متنوع و مختلف مانند: حق دسترسی به گزارش، حق دسترسی به داشبورد، حق دسترسی به کاتالوگ، حق دسترسی به داده، را مورد بررسی قرار داده‌اند. نتیجه این نظرسنجی نیز در شکل زیر نمایش داده شده است:

مقایسه هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت
مقایسه امنیت و کنترل سطح دسترسی، هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

شکل ۶ : نتیجه نظرسنجی مقایسه امنیت و کنترل سطح دسترسی، هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

 

۶. خدمات هوش تجاری از طریق تلفن همراه یا موبایل‌های هوشمند Mobile Capability

درباره قابلیت ارائه خدمات هوش تجاری توسط موبایل و تلفن‌های هوشمند مواردی از قبیل: طراحی مخزن داده برای دستیابی از طریق اینترنت، اپلیکیشن هوش تجاری برای اندروید، اپلیکیشن هوش تجاری برای iOS ، بصری سازی اطلاعات برای دسترسی از طریق موبایل، داشبوردهای و گزارش‌های تعاملی قابل دستیابی توسط موبایل مورد نظر قرار گرفته است. نظر رای دهندگان درباره قابلیت‌های موبایل هوش تجاری، اوراکل و مایکروسافت در شکل زیر آمده است.

مقایسه هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت
مقایسه خدمات اپلیکیشن موبایل، هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

شکل ۷ : نتیجه نظرسنجی مقایسه خدمات اپلیکیشن موبایل، هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت

 

نظرسنجی بعضی از کارشناسان خبره، درباره مقایسه راهکار هوش تجاری اوراکل با مایکروسافت ارائه گردید.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *