بعضی از اصلی‌ترین مزایای داشتن یک سیستم هوش تجاری BI(Business Intelligence) قابلیت دستیابی به داده‌های کسب‌وکار است. آن هم در یک قالب داده با فرمتی واحد از سایر منابع داده‌ای متفاوت و مختلف است. همچنین وسیله‌ای برای اندازه‌گیری تحقق اهداف سازمان می‌باشد.

مزایای هوش تجاری

در این مقاله سعی داریم مزایای استفاده از هوش تجاری را در سازمان‌ها بررسی نماییم. این مزیت‌ها را می‌توان در ۱۰ رده دسته‌بندی کرد:

۱. انجام ندادن امور بر اساس حدس و گمان

مدیریت امور یک کسب‌وکار نباید مانند قمار باشد. غالباً مدیران باید بر پایه بهترین حدسیات تصمیم‌گیری می‌کنند تا بتوانند شرکت خود را به آینده‌ای روشن‌تر راهنمایی کنند. به این دلیل که داده‌های کسب‌وکار آن‌ها فاقد هرگونه ساختاری است تا اجازه دهد آن‌ها انتخاب‌های صحیح انجام دهند، این‌گونه عمل می‌کنند. هوش تجاری می‌تواند داده‌های دقیق تاریخچه‌ای، به‌روزرسانی داده‌ها در زمان صحیح، پیش‌گویی و روند، حتی پیش‌بینی انجام دهد. می‌تواند تجزیه‌وتحلیل صحیح را بجای حدس و گمان قرارداد.

۲. به دست آوردن جواب‌های سریع‌تر به سؤالات کسب‌وکار

کاربران هوش تجاری می‌توانند پاسخ‌های سریع‌تری به سؤالات کسب‌وکار داشته باشند. در صورت عدم وجود سیستم BI باید ساعت‌های زیادی صرف مطالعه و خواندن گزارش‌هایی کنند. که چاپ‌شده یا به‌صورت فایل‌هایی در کامپیوترشان قرار دارد.

۳. به دست آوردن معیارهای کلیدی کسب‌وکار در هر وقت و هرزمانی که نیاز داشته باشید

امروزه اغلب عرضه‌کنندگان نرم‌افزارهای هوش تجاری، سامانه‌هایی توسعه می‌دهند. که به کاربران این امکان را می‌دهد که گزارش‌ها و داشبوردهایی از معیارهای کلیدی کسب‌وکار KPI(Key Business Indicator) در هرلحظه و بر روی هر پلتفرم سخت‌افزاری که در دسترس دارند، داشته باشند. در اختیار قرار دادن داده‌های فروش و بازاریابی و اطلاعات حیاتی کسب‌وکار در هرلحظه از خصیصه‌های بارز هوش تجاری است.

۴. به دست آوردن بینش از رفتار مشتری

یکی از بزرگ‌ترین مزایای سیستم هوش تجاری این است که به کمپانی‌ها دیدی بسیار خوب در مورد مشتریان می‌دهد. شرکت‌ها به‌وسیله BI می‌توانند بفهمند کدام مشتری خرید کرده یا نخریده است و با کمک این دانش می‌توانند سود بیشتری کسب کنند و مشتریان باارزش خود را حفظ کنند.

۵. شناسایی فرصت‌های فروش

سامانه‌های هوش تجاری به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که به‌وسیله داده‌های مرتبط با مشتریان، مدل‌های پالایش و پیش‌بینی بسازند و به‌وسیله این مدل‌ها نمایندگی‌های فروش خود را مانیتور و مدیریت کنند و در نقطه تماس مناسب با مشتریان قرار گیرند.

مزایای هوش تجاری
مزایای هوش تجاری

۶. انجام دادن عملیات به‌سادگی

سازمان‌ها با داشتن بینشی دقیق نسبت به عملکرد کسب‌وکارشان به‌سادگی می‌توانند بفهمند که کجا نیاز دارند تغییراتی در عملکردشان بدهند. این بینش را BI در اختیارآن‌ها قرار می‌دهد.

۷. بهبود بهره‌وری

سیاری از شرکت‌ها زمان زیادی را هدر می‌دهند تا منابع داده‌ای اداره‌ها و بخش‌های مختلف را یکپارچه کنند تا وضعیت کسب‌وکارشان را درک کنند. سپس اگر آن‌ها خیلی خوش‌شانس باشند که بتواند اطلاعاتی از این داده‌ها به دست بیاورند باید این اطلاعات را ادغام و تبدیل به گزارش‌های مؤثر نمایند که بحث درباره آن‌ها صحت داشته باشد. با استفاده از سیستم هوش تجاری تمامی اطلاعات به‌راحتی و با صحت متمرکز می‌شود. اطلاعات در یک گزارش یا یک داشبورد نمایش داده می‌شوند. با این کار میزان بسیار عظیمی از زمان و وقت صرفه‌جویی می‌شود و موارد ناکارآمد حذف می‌گردند.

۸. درک هزینه‌های واقعی تولید

سامانه‌های هوش تجاری می‌توانند هزینه‌های واقعی ساخت را به کاربران نشان دهند و این قابلیت رادارند که تولید را برای سودآوری بیشتر تنظیم نمایند.

۹. مدیریت کردن بهتر موجودی‌ها

سامانه‌های هوش تجاری می‌توانند به شما کمک کنند تا موجودی‌های درست را در زمان صحیح بدانید تا مشتریان بتوانند نیازشان به محصولات را به‌راحتی مرتفع نمایند و همچنین کسب‌وکار شما متحمل هزینه اضافی برای موجودی را نخواهد بود.

۱۰. کسب‌وکار شما در حال حاضر کجاست و به کجا خواهد رفت

سیستم هوش تجاری می‌تواند به‌صورت صحیح توضیح دهد که در بازه‌های زمانی تعریف‌شده در کسب‌وکار شما چه اتفاقی خواهد افتاد. به‌طور مثال چند واحد فروخته‌شده است، از طریق کدام فروشگاه، در چه منطقه جغرافیایی و یا توسط کدام بخش از مشتریان. این مسائل در حال حاضر به‌خوبی درک شده است. همچنین مزیت رقابتی که از تجزیه‌وتحلیل این مطالب به وجود آمده بسیار حائض اهمیت است.

2 نظر

  • هادی عظیمی

    سلام وقتتون بخیر متشکرم مطالبتون عالی بود

    • رضا بهادری زاده

      درود بر شما آقای عظیمی

      بخاطر بذل توجه شما سپاسگزاریم

      شاد و موفق باشید

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *