سلام OAS خداحافظ OBIEE

سلام OAS خداحافظ OBIEE

سلام OAS خداحافظ OBIEE

مقدمه سلام OAS خداحافظ OBIEE

سلام OAS خداحافظ OBIEE : شرکت اوراکل در ابتدای سال ۲۰۲۰ پلتفرم تحلیلی کسب‌وکار جدید خود را بانام Oracle Analytics Server یا OAS منتشر کرد. پس از انتشار پلتفرم تحلیلی OAS برای کاربران و متخصصین پلتفرم قبلی شرکت اوراکل یعنی OBIEE سؤالات عدیده مطرح شد و خود را در مواجهه با چالشی جدید دیدند. سؤال اصلی این بود: چه تفاوت‌های بین OBIEE و OAS وجود دارد؟ ما قصد داریم در این مقاله به سؤال مطرح‌شده پاسخ دهیم و تمایز و تفاوت بین OBIEE و OAS را بیان نماییم.

مروری بر OAS

پلتفرم OAS زیرساخت تحلیلی بسیار قدرتمند است که دارای ویژگی‌های جدید و بهتری دارد. تجزیه‌وتحلیل‌های موردی Ad-hoc Analysis ، گزارش‌های تعاملی Interactive Reporting ، ساختن برنامه موبایل با کمک ویژگی‌های فراوان و جدید ، ساختن داشبوردهای تعاملی نمونه‌هایی از این قابلیت‌ها می‌باشد. قابلیت‌های OAS را می‌توان به‌صورت خلاصه بیان کرد:

  • قابلیت Oracle Analytics: Publisher
  • ویژگی Oracle Analytics Server Enterprise Edition
  • قابلیت Oracle Analytics Administrator
  • ویژگی Oracle Analytics Interactive Dashboards
  • قابیلت Oracle Analytics Delivers
  • ویژگی Oracle Analytics Answers
سلام OAS خداحافظ OBIEE
سلام OAS خداحافظ OBIEE

سلام OAS خداحافظ OBIEE

پلتفرم OAS توسعه‌یافته است تا کمک کند به کاربران و اجرای وظایف را برای آنها تسهیل نماید. این تسهیل اجرای وظایف به‌وسیله: پشتیبانی از برنامه‌های هوش مصنوعی، قابلیت‌های تجزیه‌وتحلیل سلف‌سرویس جهت مهیاسازی داده‌های موردنیاز، مصورسازی پیشرفته، گزارش‌های سازمانی، تجزیه‌وتحلیل تقویت‌شده و پردازش و جستجوی زبان‌های طبیعی قابل انجام خواهد بود. همچنین OAS کمک خواهد کرد تا کاربران آماده انتقال به زیرساخت‌های تحلیلی ابری شوند.

مقایسه OAS و OBIEE

شرکت اوراکل پلتفرم OAS را برای جایگزین کردن با پلتفرم OBIEE توسعه داده است. کاربران فعال کنونی که از OBIEE استفاده می‌کنند می‌توانند به‌راحتی به پلتفرم OAS سوییچ نمایند. زیرا شرکت اوراکل به‌صورت خودکار مجوز این کار را به کاربران OBIEE اعطا کرده است تا بتوانند به پلتفرم OAS سوییچ کنند و برنامه‌های خود را آنجا بارگذاری نمایند. مجوز اوراکل باعث شده اصطکاک و عدم همخوانی بین دو محصول کاهش یابد.

در ادامه باید گفت اگرچه OAS جایگزین OBIEE شده است. اما این بدان معنی نیست که هر دو ویژگی‌های کاملاً یکسانی دارند. برخی تفاوت‌ها و تمایزها در پلتفرم OAS وجود دارد که بهتر است قبل از ارتقای سامانه و رفتن به پلتفرم OAS درک گردند و شناخته شوند.

به‌عنوان مثال قابلیت Scorecard و Strategy Management که در OBIEE وجود داشتند، دیگر در پلتفرم OAS پشتیبانی نخواهند شد. این بدان معنی است که شرکت اوراکل دیگر باگ‌ها و اشکالات مربوط به این ویژگی‌ها را رفع نخواهد کرد و در آینده این ویژگی‌ها کاملا حذف خواهند شد.

همچنین شرکت اوراکل اعلام کرده است که مجموعه زیادی از قابلیت‌های  OBIEE منسوخ‌شده هستند. این بدان معناست که شرکت اوراکل از این به بعد قابلیت‌ها مذکور را بهبود نخواهد داد. در ضمن شرکت اوراکل اعلام کرده است که قابلیت‌های گفته‌شده را فقط در نسخه OAS 5.5.x حمایت کرده و از نسخ بعدی منسوخ خواهند شد.

ویژگی‌های منسوخ‌شده که ممکن است در آینده از آنها پشتیبانی نشود عبارت‌اند از:

  • Flash Templates
  • WebDAV Server Delivery Channel
  • Oracle Marketing Segmentation
  • BI Scheduler Job Manager
  • Flat Files and XML-based Data Sources*
  • Session Personalization using System Session Variables*
  • Act As Another User*
  • Database Storage for User Group Memberships
  • Oracle E-Business Suite*

شایان‌ذکر است ویژگی‌های که با * مشخص‌شده‌اند، به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال هستند و در نسخه‌های غیر مجانی ارائه‌شده است.

نتیجه‌گیری

اگرچه برخی ویژگی‌های OBIEE درون OAS وجود ندارند که حذف‌شده یا به‌زودی توسط شرکت اوراکل حذف خواهند شد، اما کاربران و کارشناسانی که از OBIEE استفاده کرده‌اند، پلتفرم OAS را به رسمیت خواهند شناخت و از آن استفاده خواهند کرد. به نظر می‌رسد که OAS بیشتر شبیه به OAC (Oracle Analytics Cloud) باشد تا OBIEE ، اما این موضوع از طرف شرکت اوراکل عمدی بوده است، تا کاربران آن بتوانند با خیال راحت‌تری از زیرساخت تحلیلی ابری شرکت اوراکل استفاده کنند و برای توسعه برنامه‌های هوش تجاری در بستر ابر اوراکل استرس کمتری داشته باشند.

تألیف و ترجمه: آقای مهندس رضا بهادری زاده

در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن مستقیم: ۰۲۱۸۶۱۱۱۷۲۵ ارتباط برقرار بفرمائید.

جهت استفاده از خدمت هوش تجاری نفیس و همچنین گرفتن مشاوره هوشمند سازی کسب‌وکار در سازمان خود، فرم زیر را تکمیل بفرمائید:

    اطلاعات مورد نیاز شما

    نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *