سؤالات اساسی از حکمرانی داده

سؤالات اساسی از حکمرانی داده

سؤالات اساسی از حکمرانی داده

در این مقاله قصد داریم سؤالات اساسی WHO-WHAT-WHEN-WHERE-WHOW-How را در مورد حکمرانی داده پاسخ دهیم. در ادامه پاسخ‌های کوتاهی به هر سؤال حکمرانی داده خواهیم داد:

چه کسی با حکمرانی داده درگیر است؟

حکمرانی داده یکی از نگرانی‌های هر فرد یا گروهی است که علاقه‌مند به چگونگی ایجاد، جمع‌آوری، پردازش، دست‌کاری، ذخیره‌سازی و در دسترس قرار دادن داده‌ها برای استفاده یا از بین بردن است. ما چنین افرادی را سهام‌داران داده می‌نامیم. غالباً، سهام‌داران داده با صدور مجوز به گروه‌های مدیریت فناوری اطلاعات و همچنین مدیریت داده، مشخص می‌کنند که آنها پیرامون وظایفی را که در بالا ذکر کرده‌ایم، تصمیم بگیرند. اما گاهی اوقات، این فعالیت‌ها نیاز به تصمیماتی دارند که باید توسط گروه‌های ذی‌نفع و آن‌هم طبق یک فرایند توافق شده اتخاذ شوند. این‌زمانی است که Data Governance وارد عمل می‌شود. در چارچوب حکمرانی داده‌هایDGI ، دفتر حکمرانی داده (DGO) وجود دارد که در آن مدل نقش‌ها و مسئولیت‌های Data Steward در سراسر سازمان توصیف می‌شود.

حکمرانی داده‌ها به چه معناست و چه‌کاری انجام می‌دهد؟

حکمرانی داده‌ها به معنای “اعمال تصمیم‌گیری و اختیارات مربوط به امور مربوط به داده‌ها” است.

به‌طور دقیق‌تر، حکمرانی داده “سیستم از حقوق تصمیم‌گیری و پاسخگویی برای فرایندهای مربوط به اطلاعات است که بر اساس مدل‌های توافق شده‌ای اجرا می‌شود. حکمرانی داده‌ها توصیف می‌کند چه کسی می‌تواند با چه اطلاعاتی چه اقداماتی را انجام دهد و چه زمانی، در چه شرایطی از چه روش‌هایی استفاده می‌کند.”

برنامه‌های حکمرانی داده‌ها بسته به تمرکز (بر انطباق، ادغام داده‌ها، مدیریت کارشناسی ارشد داده و غیره) می‌توانند تفاوت‌های چشمگیری داشته باشند، صرف‌نظر از این مسائل، بااین‌حال، هر برنامه اساساً همان مأموریت سه بخشی را دارد:

  1. برای ایجاد / جمع‌آوری / تنظیم کردن قوانین،
  2. برای حل مسائل، و
  3. نظارت و اجرای انطباق ضمن پشتیبانی مداوم از سهام‌داران داده.
سؤالات اساسی از حکمرانی داده
سؤالات اساسی از حکمرانی داده

چه زمانی سازمان‌ها به حکمرانی رسمی داده‌ها نیاز دارند؟

سازمان‌ها زمانی که دریکی از چهار موقعیت ذیل قرار می‌گیرند، باید از حکمرانی غیررسمی داده‌ها به حکمرانی رسمی داده‌ها بروند:

  1. سازمان چنان بزرگ می‌شود که مدیریت سنتی قادر به پرداختن به فعالیت‌های عملکردی مرتبط با داده نیست.
  2. سامانه‌های داده سازمان چنان پیچیده می‌شوند که مدیریت سنتی قادر به پرداختن به فعالیت‌های عملکردی مرتبط با داده نیست.
  3. معماران داده سازمان، گروه‌های SOA یا سایر گروه‌ها، نیاز به پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی دارند که شرکت نگرانی‌ها و انتخاب‌های داده را در نظر بگیرد.
  4. مقررات، انطباق یا الزامات قراردادی، حکمرانی رسمی داده‌ها را می‌طلبد.

برنامه‌های حکمرانی داده‌ها در کجای سازمان قرار دارد؟

این موضوع متفاوت است. آن را می‌توان در ساختارهای سازمانی عملیات تجاری، فناوری اطلاعات، انطباق / حریم خصوصی یا مدیریت داده قرارداد. آنچه مهم است این است که حکمرانی داده‌ها سطح پشتیبانی مناسب مدیریت ارشد سازمان و درگیری مناسب گروه‌های سهام‌دار داده را دریافت کرده است.

چرا از چارچوب حکمرانی داده‌ها استفاده می‌کنید؟

چارچوب‌ها به ما کمک می‌کنند تا نحوه تفکر و برقراری ارتباط درباره مفاهیم پیچیده یا مبهم را تنظیم کنیم. استفاده از چارچوب رسمی می‌تواند به ذی‌نفعان داده از تجارت، فناوری اطلاعات، مدیریت داده، انطباق و سایر رشته‌ها کمک کند تا به‌وضوح اندیشه و هدف برسند.

استفاده از چارچوب می‌تواند به مدیریت و کارکنان کمک کند تا تصمیمات خوبی بگیرند – تصمیماتی که می‌مانند. این موضوع می‌تواند به آنها کمک کند تا در مورد چگونگی “تصمیم‌گیری در مورد تصمیم‌گیری” به‌اتفاق نظر برسند. به‌این‌ترتیب، آنها می‌توانند قوانینی با کارایی بیشتر ایجاد کرده، از پیروی از قوانین اطمینان حاصل کنند و با عدم انطباق‌ها، ابهامات و مسائل برخورد کنند.

حکمرانی داده
حکمرانی داده

چگونه سازمان حکمرانی داده‌ها را “انجام” می‌دهد؟

اول، آنها تصمیم می‌گیرند که چه چیزی برای آنها مهم است – برنامه آنها بر چه چیزی تمرکز خواهد کرد. سپس آنها در بیانیه ارزش برای تلاش‌های خود توافق می‌کنند. این موضوع به ایجاد دامنه و همچنین ایجاد اهداف SMART ، اقدامات موفقیت و معیارها کمک می‌کند. در مرحله بعد، نقشه راهی برای تلاش‌ها تهیه می‌شود و اعضاء از این طریق برای جلب حمایت سهام‌داران استفاده می‌کنند. پس از دستیابی، برنامه‌ای طراحی می‌شود، برنامه مستقرشده، فرایندهای مربوط به حکمرانی داده‌ها انجام می‌گیرند و در مرحله نهایی فرایندهای مربوط به نظارت، اندازه‌گیری و گزارش وضعیت داده‌ها اجرایی می‌گردند.

برنامه‌های حکمرانی داده‌ها با تمرکز خود بر روی مسائل محدود شروع می‌شوند، سپس دامنه خود را برای رفع نگرانی‌های اضافی یا مجموعه اطلاعات بیشتر گسترش می‌دهد؛ بنابراین، تأسیس حکمرانی داده‌ها تمایل به روندی تکراری دارد.

چقدر به حکمرانی داده نیاز داریم؟

همان مقداری که به شما دررسیدن به اهداف کمک می‌کند. چارچوب حکمرانی داده‌های DGI را می‌توان در برنامه‌های “big-bang” فراگیر استفاده کرد. اما به‌طور خاص برای سازمان‌هایی طراحی‌شده است که قصد دارند حکمرانی را به روشی محدود اعمال کنند و سپس در صورت لزوم مقیاس بندی کنند. تمام ۱۰ مؤلفه حکمرانی داده‌ها که در چارچوب DGI شرح داده‌شده‌اند، در کوچک‌ترین برنامه‌ها و پروژه‌ها وجود دارند. با افزایش تعداد شرکت‌کنندگان یا پیچیدگی سامانه‌های داده، سطح پیچیدگی رشد خواهد کرد.

با استانداردسازی گروه‌های خود در مورد اصطلاحات و مفاهیم توصیف‌شده در چارچوب، شما در حال آموزش کارمندان کسب‌وکار، فناوری اطلاعات و انطباق خود برای برقراری ارتباط با یکدیگر هستید. این امر منجر به درک ارزش دارایی‌های داده سازمان، مدیریت هزینه و پیچیدگی و همچنین اطمینان از انطباق رویکرد “به‌صورت محلی عمل کنید، اما در سطح جهانی فکر کنید” می‌شود.

چگونه ارزیابی می‌کنیم که آیا برای حکمرانی داده آماده هستیم؟

مهم است که قبل از حرکت از وضعیت فعلی خود به رویکرد رسمی‌تر درزمینه حکمرانی و سرپرستی، آمادگی برای Data Governance را ارزیابی کنید. چرا؟ ممکن است دلیل صحیحی وجود داشته باشد که مدل فعلی کفایت می‌کند. به همین ترتیب، ممکن است دلیل موجهی وجود داشته باشد که تغییر می‌تواند برای شرکت، برنامه یا پروژه خاص، یا حتی شغل شخصی فرد مضر باشد.

بیشترین جنبه حکمرانی داده چیست؟

غالباً، کارکنانی که در این سمت‌ها نشسته‌اند زمینه نوشتن یا سخنرانی عمومی ندارند و آنها نیاز به کمک در یادگیری مهارت‌های ارتباطی خاص داده‌ها، ایجاد برنامه‌های ارتباطی و ایجاد قالب‌های متن ایمیل دارند که اطمینان حاصل می‌کند همه ذی‌نفعان سطح مناسب اطلاعات را در زمان و توالی مناسب برای جلوگیری از مسائل سیاسی به‌دست آورده‌اند.

خوشبختانه، آموزش می‌تواند این مهارت‌ها را در اختیار کارکنان باهوش داده قرار دهد. با داشتن توانایی ارتباطی صحیح و آماده، گروه حکمرانی داده سازمان می‌تواند کار مدیریت را انجام دهد و از توانایی خود برای ایجاد همسویی در گروه‌های متنوع ذی‌نفعان داده اطمینان داشته باشد.

منبع: سایت datagovernance.com

تألیف و ترجمه: آقای دکتر احمد سعادتمند

در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن مستقیم: ۰۲۱۸۶۱۱۱۷۲۵ ارتباط برقرار بفرمائید.

جهت استفاده از خدمات آموزش، مشاوره و اجرای حاکمیت داده در سازمان خود، فرم زیر را تکمیل بفرمائید:

    اطلاعات مورد نیاز شما

    نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *