شاخص‌ کلیدی عملکرد فروش

شاخص‌ کلیدی عملکرد فروش

شاخص کلیدی عملکرد فروش
شاخص کلیدی عملکرد فروش

شاخص‌ کلیدی عملکرد فروش

شاخص‌ کلیدی عملکرد فروش ؛ زمانی که بخواهید تجزیه‌وتحلیل فروش را انجام دهید، بایستی از KPI فروش شروع کنید. به این فکر کنید کدام معیار فروش الهام‌بخش عملیات فروش بوده و تمرکز بهتری بر روی فروش به وجود خواهد آورد. باید یاد بگیرید تجزیه‌وتحلیل فروش چگونه انجام می‌شود. در این مقاله ۱۲ شاخص کلیدی عملکردِ مهم فروش ارائه گردیده است که ارزش ردیابی و کنترل رادارند.

۱.        شاخص رشد فروش

با بهره‌گیری و استفاده از تجزیه‌وتحلیل فروش می‌توان که درآمد را افزایش داد. نمودار ساده زیر (میزان رشد فروش سالانه) می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد. با استفاده از نمودار رشد فروش، تیم فروش می‌تواند پاسخ‌های قطعی، مستدل و محکمی به سؤالات داشته باشد که مبنای آن داده‌های فروش می‌باشد.

شاخص رشد فروش
شاخص رشد فروش

۲.       شاخص هدف فروش

این شاخص کلیدی می‌تواند عملکرد فعلی تیم فروش را در برابر هدفی از پیش تعیین‌شده ردیابی نماید. احتمال دارد فروش را معیارهایی مانند درآمد، تعداد حساب‌ها، میزان واحد فروخته‌شده و یا هر معیار دیگری که مرتبط با تیم فروش باشد سنجیده شود، اما شاخص کلیدی هدف فروش می‌تواند دانش و بینش بهتری در اختیار قرار دهد.

شاخص هدف فروش
شاخص هدف فروش

۳.      شاخص فرصت‌های فروش

در فرآیند فروشی کامل و بی‌نقص، باید این توانایی وجود داشته باشد که فعالیت‌ها و تلاش‌های فروش را بر اساس احتمال بسته شدن و به فروش انجامیدن، اولویت‌بندی کرد. فرصت‌ها و موقعیت‌های فروش در دست اقدام، بهترین گزینه برای ردیابی و اندازه‌گیری این شاخص کلیدی عملکرد فروش می‌باشد.

شاخص فرصت‌های فروش
شاخص فرصت‌های فروش

۴.       شاخص فروش تا تاریخِ…

مقایسه فروش فعلی با فروش دوره زمانی قبلی، راه‌کاری سریع برای تجزیه‌وتحلیل فروش می‌باشد. دوره را می‌توان سال گذشته در نظر گرفت و این مقایسه درکی از روند تغییرات تاریخچه‌ای فروش خواهد داد. شاخص کلیدی عملکردی فروش تا تاریخِ… در شکل زیر نمایش داده‌شده است.

شاخص فروش تا تاریخِ...
شاخص فروش تا تاریخِ…

۵.      شاخص عملکرد فروش محصولات

در تیم‌های فروشی که در یک زمان چندین محصول متفاوت را می‌فروشند و برای هرکدام از محصولات هدف‌های خاصی در نظر گرفته‌اند، پیگیری و ردیابی فروش هرکدام از محصولات بسیار مهم و ضروری می‌باشد. شاخص کلیدی عملکرد فروش محصولات در شکل زیر نمایش داده‌شده و بیانگر میزان فروش محصولات مختلف می‌باشد.

شاخص عملکرد فروش محصولات
شاخص عملکرد فروش محصولات

۶.       شاخص نرخ تبدیل هدایت

شاخص کلیدی عملکرد فروش نرخ تبدیل هدایت، منجر به هماهنگی بیشتر بین تیم‌های فروش و بازاریابی در طول تجربه خرید مشتری خواهد شد. این شاخص کلیدی عملکرد به تیم فروش کمک خواهد کرد بطور مداوم عملکرد خود را بهینه کرده و بصورت پیوسته تجربه مشتری بهبود یابد.

شاخص نرخ تبدیل هدایت
شاخص نرخ تبدیل هدایت

۷.      شاخص نرخ فروش

اگر کالاهای فیزیکی را به فروش می‌رسانید، دانستن میزان کالای به فروش رسیده شده به موجودی همان کالا در انبار یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد مهم فروش می‌باشد. این شاخص برای زنجیره تأمین کالا و پیش‌بینی فروش بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

شاخص نرخ فروش
شاخص نرخ فروش

۸.      شاخص نرخ اثر فروش

احتمالاً محصولات جدید که برای فروش و ارائه دارید به خاطر نوآوری آن‌ها هیجان‌انگیز خواهند بود، اما گاهی اوقات می‌تواند اثرات منفی بر فروش محصولات موجود بگذارد. با استفاده از شاخص نرخ اثر فروش می‌توان کاهش حجم فروش، درآمد فروش یا سهم بازار محصولات موجود درنتیجه معرفی محصول جدید توسط همان تیم فروش را به‌دست آورد و درنتیجه آن می‌توان تجربه مشتری را بهبود داد.

شاخص نرخ اثر فروش
شاخص نرخ اثر فروش

۹.       شاخص بستن فروش

شاخص بستن فروش اشاره به بسته شدن معاملات دارد و یک شاخص تولید و فروش بسیار عالی است، زیرا نشان می‌دهد تیم فروش دربسته شدن معامله چقدر مؤثر عمل کرده است. این شاخص به تجزیه‌وتحلیل کیفیت هدایت فروش و کیفیت روند فروش می‌پردازد.

شاخص بستن فروش
شاخص بستن فروش

۱۰.     شاخص عملکرد اعضای تیم فروش

ترکیب تیم فروش هنگام تجزیه‌وتحلیل فروش عامل مهمی محسوب می‌شود. احتمالاً تیم‌های فروش یا فروشندگان باتجربه از تیم‌های جوان‌تر و فروشندگان کم‌تجربه‌تر بهتر عمل خواهند کرد. این شاخص عملکرد هر یک از فروشندگان یا تیم‌های فروش را اندازه‌گیری خواهد کرد. از این شاخص جهت پیش‌بینی آینده فروش استفاده خواهد شد.

شاخص عملکرد اعضای تیم فروش
شاخص عملکرد اعضای تیم فروش

۱۱.     شاخص عملکرد ارزش متوسط خرید

یکی از مؤثرترین راه‌های افزایش درآمد فروش، افزایش میانگین خرید بازاری هر فروش می‌باشد. استفاده از این شاخص کلیدی عملکرد در تجزیه‌وتحلیل فروش جهت پیگیری روندهای تاریخی فروش یک استراتژی هوشمندانه به‌حساب می‌آید.

شاخص عملکرد ارزش متوسط خرید
شاخص عملکرد ارزش متوسط خرید

۱۲.    شاخص عملکرد فروش بر اساس منطقه

کسب‌وکارهای جهانی در منطقه‌های مختلف، فروش و درآمد متفاوتی را تجربه می‌کنند. ردیابی و پیگیری این شاخص کلیدی عملکرد کمک می‌کند که دید تحلیلی فروش به مناطق مختلف داشته باشیم و میزان فروش و درآمد محصولات در سراسر جهان را دنبال کنید.

شاخص عملکرد فروش بر اساس منطقه
شاخص عملکرد فروش بر اساس منطقه

 

داشبورد فروش شرکت هوش تجاری فکر پرداز نفیس می‌تواند به توزیع‌کنندگان عمده، تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و هر کسب‌وکاری که داده‌های فرآیند فروش در آن ذخیره و بازیابی می‌شوند، کمک کند تا از داده‌های خام فروش به دانش فروش رسیده و فرصت‌هایی برای افزایش فروش، کاهش هزینه به‌دست آورند و درنهایت دید بهتری از کسب‌وکار خود داشته باشند. با داشبورد فروش شرکت هوش تجاری فکر پرداز نفیس، شاخص‌های کلیدی عملکرد فروش را ردیابی نمایید.

مولف: جناب آقای مهندس رضا بهادری زاده

2 نظر

  • عارفه مظاهری

    باسلام. مقاله بسیار کامل و جامع است. به امید موفقیتهای روزافزون شرکت هوش تجاری فکرپرداز نفیس👌

    • رضا بهادری زاده

      با سپاس فراوان از بذل توجه شما

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *