فرهنگ داده محور

فرهنگ داده محور

روش ایجاد فرهنگ داده محور

آموزش روش هدایت کسب و کار با استفاده از داده و تجزیه و تحلیل فرهنگ داده محور

درک اهمیت فرهنگ داده محور و چگونگی ساختن آن

فرهنگ داده محور برای موفقیت در دنیای تجارت امروز، مهم است. این تغییری است به سمت مدیریت استراتژیک مبتنی بر داده، یعنی تصمیم گیری بر اساس حقایق و ارقام به جای شهود یا حدس و گمان است. شرکت های داده محور می توانند سریع‌تر تصمیمات بهتری بگیرند و در کل کارآمدتر هستند. این مقاله در مورد چگونگی ایجاد یک فرهنگ مبتنی بر داده در سازمان بحث خواهد کرد. در این مقاله ۱۳ نکته برای شروع ارائه خواهیم کرد و در مورد مزایای داده محور بودن از بالا به پایین یک سازمان و استفاده از قدرت داده ها و بینش ها بحث خواهیم کرد.

اهمیت فرهنگ داده محور
اهمیت فرهنگ داده محور

۱. مدیران ارشد باید آغازگر فرهنگ داده محور باشند

اگر سازمان می خواهد داده محور شود، مدیران ارشد باید کار کردن با داده را بپذیرند. مدیریت استراتژیک داده محور DDSM به معنای تصمیم گیری بر اساس حقایق و ارقام به جای شهود یا حدس و گمان است. شرکت های داده محور می توانند خیلی سریع و چابک تصمیمات بهتری بگیرند و در کل کارآمدتر هستند. ابتدا، مدیریت ارشد باید با ایجاد استراتژی و اسنادی که توسط داده ها پشتیبانی می شوند، موافق باشند و پیگیر این امر شوند. آنها همچنین باید الگوهایی در سازمان باشند و دیگران را به استفاده از داده ها برای تصمیم گیری تشویق کنند. تنها زمانی که مدیریت ارشد داده ها را بپذیرد، سازمان می تواند داده محور شود.

۲. انتخاب معیارهای مناسب

فرهنگ داده محور؛ هنگام پذیرش داده به عنوان مبنای تصمیم گیری، در راستای ساختن فرهنگ اعتماد سایریت به آن، فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذاری است، یعنی انتخاب معیارهای مناسب و تراز کردن معیارها با اهداف اهمیت دارد. فرهنگ های داده محور زمانی موفق هستند که همه بدانند چگونه از داده ها برای تصمیم گیری استفاده می شود. معیارهایی مانند KPI و پیش‌بینی‌ها باید با دقت انتخاب شوند تا اهداف سازمان را به‌طور دقیق منعکس کنند. انتخاب معیارهای اشتباه یا ناکارآمد می تواند منجر به ناامیدی و عدم اطمینان در تصمیم گیری مبتنی بر داده شود. بنابراین تراز کردن معیارها با اهداف برای اطمینان از استفاده مؤثر از داده ها در سازمان ضروری است.

۳. توسعه سواد داده

سواد داده برای موفقیت در هر زمینه ای ضروری است. فرهنگ های داده محور زمانی موفق هستند که همه بدانند چگونه از داده ها برای تصمیم گیری استفاده می شود. این نوع سواد به کارمندان در هر سطحی اجازه می دهد تا تصمیمات آگاهانه را بر اساس واقعیت و نه شهود اتخاذ کنند. با داشتن سواد درباره داده همچنین کارکنان را قادر می سازد فرصت ها و چالش هایی را شناسایی کنند که می توان با راه حل های مبتنی بر داده به آنها بپردازندو توسعه بیشتری نصیب سازمان گردد.

سواد درباره داده انواع مختلفی دارد که هر کدام برای موفقیت در زمینه دیگری ضروری است:

  • سواد داده اولیه: مهمترین نوع است که به کارمندان امکان خواندن، استفاده و تفسیر داده ها را می دهد. سواد داده های اولیه برای تصمیم گیری آگاهانه ضروری است.
  • سواد داده ثانویه: توانایی درک و استفاده از داده های ثانویه، یا داده هایی که توسط شخص دیگری گردآوری و تجزیه و تحلیل شده است.
  • سواد داده های آماری: توانایی درک و استفاده از آمار برای تصمیم گیری آگاهانه.
  • سواد مصورسازی داده: توانایی درک و استفاده از مصورسازی داده ها برای درک مجموعه داده های پیچیده
سواد داده
سواد داده

۴. تجارت و متخصصان داده را به هم متصل کنید

اغلب اوقات، متخصصان داده در نقش ها و مسئولیت های خاصی قرار می گیرند. این می تواند مانع مهمی برای فرهنگ های داده محور باشد زیرا توانایی متخصصان داده را برای همکاری با رهبران تجاری محدود می کند. متخصصان داده برای تبدیل داده ها به بینش و اطلاعات عملی ضروری هستند، اما اگر اجازه نداشته باشند با رهبران کسب و کار تعامل داشته باشند، نمی توانند این کار را انجام دهند. فرهنگ پر رونق مبتنی بر داده مستلزم همکاری بین تجارت و متخصصان داده است.
یکی از راه های تشویق همکاری، از بین بردن موانع بین تجارت و متخصصان داده است. متخصصان داده نباید به کار در بخش فناوری اطلاعات یا آزمایشگاه تحقیقاتی محدود شوند. آنها باید در واحدهای تجاری ادغام شوند تا بتوانند مستقیماً با رهبران تجاری کار کنند. این به آنها اجازه می دهد تا نیازهای کسب و کار را درک کنند و راه حل هایی بیابند که این نیازها را برطرف کنند.
راه دیگر برای تشویق همکاری، ایجاد تیم های متقابل است که شامل متخصصان تجارت و متخصصان داده می شود. این تیم ها می توانند برای توسعه راه حل هایی که از روش های داده محور استفاده می کنند، با یکدیگر همکاری کنند. رویکرد تیمی امکان برقراری ارتباط باز را فراهم می کند و به هر دو طرف اجازه می دهد تا از یکدیگر بیاموزند. همچنین کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که راه حل ها برای رفع نیازهای خاص کسب و کار طراحی شده اند.
زمانی که متخصصان داده اجازه همکاری با رهبران کسب و کار را داشته باشند، فرهنگ داده محور به احتمال زیاد موفق خواهد بود. با شکستن موانع بین کسب و کار و متخصصان داده و ایجاد تیم های متقابل، کسب و کارها می توانند متخصصان داده خود را به قلب سازمان نزدیک کنند. این به آنها اجازه می دهد تا بینش و راه حل های مرتبط با شرکت و مشتریانش را توسعه دهند.

۵. دسترسی سریع به داده های اصلی

فرهنگ داده محور؛ دسترسی به داده های اصلی می تواند نقش مهمی در ایجاد فرهنگ داده محور ایفا کند. کسب‌وکارها می‌توانند با دادن دسترسی همه به مرتبط‌ترین اقدامات، اطمینان حاصل کنند که از داده‌ها به طور مؤثر استفاده می‌شود. تصمیم گیری مبتنی بر داده به داده های دقیق و به روز نیاز دارد. وقتی همه به یک داده دسترسی داشته باشند، تصمیم گیری آگاهانه آسان تر است.

۶. استفاده از مصورسازی داده

یکی از بهترین راه‌ها برای تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، استفاده از مصور کردن داده‌ها است. مصورکردن داده ها به کاربران اجازه می دهد تا الگوها و روابطی را در داده ها ببینند که در غیر این صورت شناسایی آنها دشوار خواهد بود. همچنین درک مجموعه داده های پیچیده را آسان تر می کند. مصورسازی داده ها را می توان در موارد مختلفی منجمله تحلیل‌ ها، گزارش ها و داشبوردها استفاده کرد.
کسب و کارها باید در صورت امکان از مصورسازی داده ها استفاده کنند. مصور کردن داده ها روشی موثر برای انتقال اطلاعات است و می تواند به کارکنان در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند. همچنین می‌توان از آنها برای شناسایی فرصت‌ها و چالش‌هایی استفاده کرد که می‌توان با راه‌حل‌های مبتنی بر داده‌ها به آنها پرداخت.

۷. کمّی کردن عدم قطعیت و کمک به فرهنگ داده محور

عدم قطعیت همیشه در داده ها وجود دارد. حتی با جمع آوری و تجزیه و تحلیل دقیق داده ها، همیشه درجاتی از عدم قطعیت وجود خواهد داشت. برقراری ارتباط با عدم قطعیت برای کارکنان ضروری است تا بفهمند داده ها چقدر قابل اعتماد هستند و چگونه می توانند قابلیت اطمینان آن را بهبود بخشند. با کمی کردن عدم قطعیت، کارمندان می توانند محدودیت های داده ها و نحوه استفاده از آنها را برای تصمیم گیری بهتر درک کنند.

۸. ایجاد مدل های اثبات مفهوم ساده

ایجاد فرهنگ های داده محور می تواند برای سازمان ها بسیار مفید باشد، اما شروع آن نیز می تواند دشوار باشد. یکی از راه‌های ساده‌تر کردن فرآیند، ایجاد مدل‌های اثبات مفهوم ساده است. این مدل‌ها را می‌توان در طول زمان گسترش داد و بهبود بخشید، اما پایه‌ای برای تحلیل و تصمیم‌گیری عمیق‌تر فراهم می‌کند.
یکی از راه‌های ایجاد یک اثبات مفهومی ساده، پردازش اعداد است. این کار را می توان با جمع، تفریق، ضرب یا تقسیم اعداد انجام داد. با انجام این کار، کارمندان می توانند درک کنند که چگونه می توان از داده ها برای تصمیم گیری استفاده کرد.

ساختن فرهنگ داده محور
ساختن فرهنگ داده محور

۹. آموزش دادن، آموزش تخصصی

در یک فرهنگ کامل مبتنی بر داده، ضروری است که به همه در زمینه سواد داده پایه‌ آموزش داده شود. این سواد داده شامل یادگیری خواندن و درک داده ها و کار با برنامه های نرم افزاری پایه برای تجزیه و تحلیل داده ها است. با این حال، برای جلوگیری از غلبه بر افراد با موضوعات بیش از حد به طور همزمان، باید آموزش های تخصصی تری نیز ارائه شود تا کارکنان بتوانند در صورت نیاز مهارت های لازم را کسب کنند. این آموزش می تواند بیشتر تجاری محور باشد و بر موضوعات خاص مرتبط با نقش فرد در سازمان تمرکز کند.

۱۰. ایجاد شبکه‌ای از حامیان

حامیان داخلی می توانند در کمک به ایجاد فرهنگ داده محور بسیار ارزشمند باشند. آنها افرادی هستند که به داده علاقه دارند و می خواهند دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. آنها می توانند به عنوان یک نقطه تماس غیررسمی مرکزی برای کمک به هدایت داده و تصمیم گیری بر اساس داده عمل کنند. این می تواند به ویژه برای شروع فرهنگ داده محور مفید باشد، چونکه تشخیص نقطه آغاز می تواند دشوار باشد. وجود حامیان داخلی که مایل به کمک به گسترش انجیل داده‌ها هستند، می‌تواند این فرآیند را بسیار آسان‌تر کند.

۱۱. تجزیه و تحلیل برای کمک به مشتریان و کارمندان

شرکت‌ها معمولاً روی بهبود سمت مشتری مانند درآمد، ارزش طول عمر مشتری، محصولات، هزینه‌ها تمرکز می‌کنند، اما فراموش می‌کنند که از داده‌ها برای بهبود شادی و حفظ کارکنان استفاده کنند. داده ها می توانند به شناسایی مشکلات مربوط به رضایت و حفظ کارمندان در مراحل اولیه کمک کنند، بنابراین می توان اقدامات اصلاحی را قبل از ترک کارمندان انجام داد. داده ها همچنین می توانند به ردیابی مشارکت و انگیزه کارکنان کمک کنند تا بتوان در صورت نیاز مداخلاتی انجام داد.

۱۲. انعطاف پذیری دائمی

فرهنگ داده محور؛ یکی از چالش‌های ایجاد فرهنگ داده‌محور این است که اغلب نیازمند استانداردسازی نحوه جمع‌آوری و پردازش داده‌ها است. این استانداردسازی می‌تواند دشوار باشد، زیرا بخش‌های مختلف ممکن است استانداردها و زبان‌های کدنویسی خاصی داشته باشند. با این حال، حفظ مجموعه‌ای از معیارهای متعارف و زبان‌های برنامه‌نویسی برای مقایسه، ترکیب، اتصال و تجزیه و تحلیل سریع داده‌ها در بخش‌های مختلف بدون نیاز به «ترجمه» ضروری است. این استانداردسازی ممکن است به زمان نیاز داشته باشد و ممکن است انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشد، اما در نهایت ارزش آن را دارد که فرهنگ داده‌محور با داده‌های ثابت در سراسر سازمان ایجاد شود.

۱۳. انتخاب فرهنگ داده محور را با تجزیه و تحلیل توضیح دهید

داده ها می توانند در کمک به مدیران و رهبران در تصمیم گیری مفید باشند. با ارائه شواهد مبتنی بر داده، رهبران می توانند تغییرات سازمانی را ارتقا دهند و نشان دهند که داده ها از انتخاب های آنها پشتیبانی می کنند. این افزایش اعتماد به نفس می‌تواند به مدیران کمک کند تا انتخاب‌های مخاطره‌آمیزتری داشته باشند و با اتخاذ تصمیم‌های مبتنی بر ریسک و با مبنای داده‌های قابل اعتماد، نتایج سازمان را بهبود بخشند.
برای تسهیل این ذهنیت مبتنی بر داده، همچنین ممکن است مفید باشد که مدیریت را ترغیب کنیم که همیشه از داده ها به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری های خود استفاده کند، بنابراین این تبدیل به یک عمل “تجاری معمول” می شود که تصمیمات را بر اساس حقایق و ارقام قرار دهیم.

استراتژی فرهنگ داده محور
استراتژی فرهنگ داده محور

نتیجه

فرهنگ داده محور؛ ایجاد یک سازمان و فرهنگ مبتنی بر داده نیازمند زمان و تلاش است. با این حال، با اهداف روشن، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل مداوم داده‌ها، توانمندسازی کارکنان برای استفاده از داده‌ها برای تصمیم‌گیری و پشتیبانی مدیریت، می‌توان داده‌ها را پایه و اساس تصمیم‌گیری صحیح در یک سازمان قرار داد.

تألیف و ترجمه: آقای مهندس رضا بهادری زاده در صورت تمایل. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهندسی داده. و ارتباط با اینجانب، شماره تلفن مستقیم ۰۲۱۸۶۱۱۱۷۲۵ در اختیار شماست.

جهت استفاده از خدمت هوش تجاری نفیس. و همچنین گرفتن مشاوره. هوشمند سازی کسب‌وکار در سازمان خود، فرم زیر را تکمیل بفرمائید:

    اطلاعات مورد نیاز شما

    نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *