کم اثری هوش تجاری

کم اثری هوش تجاری

کم اثری هوش تجاری

کم اثری هوش تجاری

سومین مشکل در خطاهای پیاده‌سازی هوش تجاری، کم اثری هوش تجاری برای بالا بردن مدیریت عملکرد کسب‌وکار می‌باشد.

مدیریت کسب‌وکار و کار آیی اقتصادی نیازمند تحلیل‌های چندبُعدی روابط بین مشتریان، محصولات یا خدمات، کانال‌های توزیع و واحدهای سازمانی است. که متعهد هستند به اهداف تعیین‌شده‌ی کسب‌وکار دست پیدا کنند.

هوش تجاری و تجزیه‌وتحلیل ابزارهای ایده آلی برای اندازه‌گیری عملکرد در مقایسه با بودجه در نظر گرفته‌شده، برنامه‌های طرح‌ریزی‌شده و روند عملکرد قبلی کسب‌وکار می‌باشد.

همچنین می‌توان گفت که هوش تجاری و تجزیه‌وتحلیل ابزارهای بسیار ایده آلی برای تحلیل واریانس یا اختلاف رسیدن به اهداف و رفتن به جزئیات[۱] و دلایل اصلی عملکرد نامطلوب می‌باشند.

کم اثری هوش تجاری
کم اثری هوش تجاری

ادامه کم اثری هوش تجاری

سازمانی معمولی با استفاده از صورت‌های مالی مبتنی بر GAAP[2]، گزارش‌های قدیمی ثابت، فایل‌های اکسل و صفحات گسترده و تحلیل‌های موردی که غالباً از طریق پور پوینت‌های پرحجم ارائه می‌شوند، مدیریت می‌گردد.

عموماً این تمایل وجود دارد که به هر چیزی ازهرجهتی نگریسته شود تا اینکه عوامل مهم در اختلاف یا واریانس عملکرد برجسته شود و مورد واکاوی قرار گیرد.

اگرچه نرم‌افزارهای مدیریت عملکرد کسب‌وکاری می‌توانند کمک کنند، اما توانایی تجزیه‌وتحلیل چندبُعدی قدرتمند کسب‌وکار را ندارند. چیزی که هوش تجاری به‌راحتی در اختیار شما قرار خواهد داد.

چندی پیش با عنوان مشاور در کنار شرکت بسته‌بندی کالاهای مصرفی فعالیت می‌کردیم. متوجه شدیم فرصت‌های برای استفاده از هوش تجاری و تجزیه‌وتحلیل، برای بهبود مدیریت عملکرد در آن سازمان وجود دارد.

در سمت کارخانه تعداد زیادی از عوامل وجود داشت که عملکرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

ده‌ها کارخانه که عملکرد آنها بایستی ماهیانه مورد تجزیه‌وتحلیل قرا می‌گرفت.

در بخش بازاریابی و فروش صدها محصول وجود داشت که عملکرد درآمد و فروش را به همراه داشتند.

این محصولات از طریق چهار کانال توزیع به فروشگاه‌های خرده‌فروشی فروخته می‌شدند تا به صدها مشتری فروخته شوند.

ادامه کم اثری هوش تجاری

موضوعات ذکرشده، مبحث ارزیابی مدیریت عملکرد را پیچیده می‌کرد. صورت‌های مالی مبتنی بر  GAAP اطلاعات سطح بالا را ارائه می‌دهد. تقریباً هیچ بینشی از عملکرد عوامل اصلی عملیاتی ارائه نمی‌دهد.

سازمان مذکور برای اینکه بتواند با پیچیدگی مدیریت عملکرد کنار بیاید، می‌خواستند از وضعیت کند و آهسته موجود که شامل: گزارش‌های ثابت، صورت‌های مالی و تحلیل‌های دستی بود فراتر روند. این شرکت می‌خواست از هوش تجاری و تجزیه‌وتحلیل استفاده کند تا بتواند به‌سرعت و با چابکی اختلاف و واریانس عملکرد را شناسایی کند، برای درک ریشه و دلایل این اختلاف عملکرد به جزئیات اطلاعات[۳] دست بیابد. اقدامات اصلاحی جایگزین را ارزیابی نماید و جریان اطلاعات مدیریت عملکرد را ساختاریافته نماید که درنهایت در اختیار مدیران تصمیم‌گیرنده قرار دهد تا بتوانند به‌موقع اقدام نمایند.

به‌طور خلاصه سازمان مذکور دنبال ابزار دیگر و بهتری بود تا پیچیدگی ذاتی کسب‌وکار خود را مدیریت کند.

عدم ترکیب هوش تجاری و تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار در یک استراتژی سازمانی به جهت افزایش عملکرد آن سازمان دقیقاً برابر است با فراموش کردن این نکته که مهم‌ترین کار هوش تجاری و تجزیه‌وتحلیل کسب‌وکار این است که برای کمک و بهبود سودآوری به وجود آمده است.

ادامه داستان

خطاهای پیاده‌سازی هوش تجاری

در مقالات بعدی به شرح و توضیح هرکدام از مشکلات بیان‌شده با جزئیات کامل و در یک مقاله مستقل خواهیم بود.

لطفاً با ما همراه باشید.

[۱] Drill Down

[۲] Generally accepted accounting principles, or GAAP

[۳] Drill Down

تألیف و ترجمه: آقای مهندس رضا بهادری زاده

در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن مستقیم: ۰۲۱۸۶۱۱۱۷۲۵ ارتباط برقرار بفرمائید.

جهت استفاده از خدمت هوش تجاری نفیس و همچنین گرفتن مشاوره هوشمند سازی کسب‌وکار در سازمان خود، فرم زیر را تکمیل بفرمائید:

    راهبران اطلاعات هوشمند نفیس گستر
    فرم ارسال اطلاعات جهت دریافت مشاوره یا اطلاعات محصول

    نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *